Matdagboken

Vecka 1

Publicerad 2014-08-05 21:48:00 i Allmänt,

Här börjar min matdagbok. För att se vad jag äter helt enkelt, och om jag måste skriva ner det så andra ser, så kanske jag inte äter riktigt lika mycket skräp.. För ärlig måste jag ju vara.

Tisdag 5/8:
Frukost: 1 avokado med örtsalt, 2/3 ägg (delade med Moa), oststavar, kaffe med mjölk.
Mellanmål: Kaffe med mjölk.
Lunch: Köttfärssås med stekt roselleri, svamp och bladspenat.
Mellanmål: Smoothie (banan, vattenmelon, jordgubbar, björnbär, havremjölk) och cashewnötter.
Middag: Grillkorv med fetaost, vattenmelon och sallad (spenat, tomat, gurka, paprika, ärtskidor).
Kvällsfika: Kvarg med fröblandning (Linfrön, sesamfrön, pumpakärnor, solroskärnor, fiberhavre) en bit brieost.
 
Onsdag 6/8
Frukost: 1 ägg, några skivor rökt nötrulle, en liten skål grahamsgrynsgröt med smör och kanel, kaffe med mjölk.
Lunch: Tjälknöl och sallad (spenat, tomat, paprika, gurka, ärtskidor)
Mellanmål: Kvarg med vattenmelon, 1 isglass, 1 liten hemgjord glass på kokosgrädde, honung och kakao.
Middag: Sushi. Efterrätt: Röda bär (vinbär, jordgubbar, hallon, smultron) med hemgjord kolasås och havreglass.
Kvällsfika: 2 skivor ljusugnsbröd med ost.
 
Torsdag 7/8
Frukost: Naturell yoghurt med fröblandning, 1 ägg, kaffe med mjölk.
Lunch: Sushi
Mellanmål: Kaffe med mjölk, nötter, hemgjord choklad/kokosglass, 1 vaniljkex.
Middag: Stekt kyckling, svamp, paprika med sallad.
Kvällsfika: 3 skivor ljusugnsbröd med ost, lite tunnbröd, kaffe med mjölk.
 
Fredag 8/8
Frukost: Kvarg med cashewnötter och fröblandning, avokado, kaffe med mjölk.
Lunch: Tjälknöl med avokado, fetaost och sallad.
Mellanmål: 1/2 banan, cashewnötter, brieost. 
Sent mellanmål: korv m bröd.
Middag: Kräftskiva (Kräftor, vb-paj, tomatpaj, sallad, rostat bröd, såser).
Efterrätt: Blåbärskaka m vaniljvisp. Kaffe m mjölk.
 
Lördag 9/8
Det blev lite konstiga mattider idag, eftersom vi vaknade kl 10.20 på förmiddagen.
Frukost: Kvarg med cashewnötter och fröblandning, ägg, kaffe med mjölk.
Lunch: Tomatpaj, sallad (gurka, tomat, paprika) limeaioli.
Middag: Ljusugnsbröd med gravad lax, gravlaxsås, ost, tomat
Kvällsfika: Fruktsallad (banan, äpple, apelsin, persika, vinbär, hallon) med mynta/limesås gjord på Havregurt.
Ljusugnsbröd med ost.
 
Söndag 10/8
Frukost: Kvarg med fruktsallad och cashewnötter, kaffe med mjölk.
Lunch: Grillkorv med avokado och ärtskidor.
Kaffe med mjölk.
Middag: Grillad fläskfilé, potatisgratäng, sallad. En liten kaka.
Kvällsfika: Fruktsallad, cashewnötter, lite chips och trocadero.
 
Måndag 11/8
Frukost: Kvarg med fröblandning
Lunch: Spaghetti med köttfärssås
Mellanmål: Singoallakakor, kaffe med mjölk
Middag: Hamburgare (utan bröd), med ost, fetaost, tomat, paprika, gurka, dressing
Kvällsfika: Proteinbröd (lågkolhydrat) med ost/skinka, leverpastej, gurka, tomat och apelsinjuice.
 
 
 
Okej, då var första veckan avklarad. Jag har insett att jag inte alls skärper mig bara för att jag skriver ner vad jag äter, med tanke på att jag har ätit kakor och glass, och andra onyttigheter, varje dag. 
Jag har även insett något som jag egentligen vetat länge, men det blir extra tydligt när jag ser det skrivet. Jag äter mycket mer kött än jag egentligen vill, ska verkligen försöka få till minst en helvegetarisk dag i veckan, plus några till vegetariska rätter utöver det. Hoppas på att få in vanan lite före hösten och älgjakten drar igång, för efter det vet jag att det finns mycket kött i frysen, och det blir vilt till nästan varje mål.

Men, nya tag, och vi kör en vecka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela